Dag nr 2 – alltså igår, så var vi ute på utflykt hela dan. Från kl 04:30 till ca 21:30. Vi förbokade en såkallad ’’breakfast box’’ på kvällen under vår första dag. Att döma av namnet trodde jag att det var en slags frukostlåda, alltså frukost packad i en matlåda. Istället fick vi två pappersbiljetter som gav oss möjligheten att kunna nyttja frukosten väldigt tidigt på morgonen och middagen sent på natten. Vi hann dock inte käka frukosten då jag tydligen beräknade tiden helt fel. Satte på larmet kl 2:45 och tänkte meditera i en kvart. Resterande tiden på 1,5 timme skulle användas till att hinna äta frukost, göra oss i ordning samt sätta på mig ett ansikte. Precis som beräknat väckte larmet mig kl 02:45, kände mig så trött och tänkte bara blunda i högst 10 min, som helt plötsligt hade förvandlats till 26 min och kl var då 03:11, men sen kom jag på att deras tid ligger en timme framåt – alltså var kl 03:11 egentligen 04:11 haha. Väckte N i ren panik och som tur är, hade vi valt kläderna samt packat färdigt inför utflykten kvällen innan. Så vi tog på oss kläderna och borstade tänderna i typ några sekunder, för att sedan med endast 3 minuter till den utsatta tiden skynda oss utanför hotellet.

Utflykten bokades via ving och kostade hela 2 580 svenska kronor (1 665kr för mig och 915 kr för N). Enligt bokningen så skulle guiden prata någon av dom skandinaviska språken. Så när personalen från ving i måndags ’’försökte upplysa mig’’ om att jag hade möjlighet att både välja mellan svenska och engelska, samt byta dagen, tyckte jag att det lät lite suspekt och svarade att jag ville ha kvar den förbokade dagen. Så när vi nu klev in i bussen till utflykten och guiden började prata engelska så förstod jag varför människan försökte få mig att ändra dagen. Men det var nog lika bra det, för guiden var mycket kunnig, hjälpsam, jättetrevlig och rolig.

Vi var förutom guiden och chauffören, totalt 5 st som var med på utflykten. Både N och jag sov det mesta av bussresan. Efter nån timmes åkandet hade vi vårt första stopp. Vi passade på att kissa och köpa något lätt att äta. Där såg vi även dessa kvinnor med djuren utanför. Även på vägen hem gjorde vi ett stopp där och såg kvinnor och djuren stå där, vet dock inte om det var samma kvinnor. Då dom knappt sa ett pip så undrade jag faktiskt vad det var dom gjorde där, frågade dock inte så vet fortfarande inte lol.
En rolig grej på vägen var alla dessa kontraster. Man kunde se både varor och människor på taket på fordon, en hel del poliser med vapen, människor ridandes på hästar samt åsnor och ibland med kopplade släp, män och barn som säljer saker  - allt detta sker alltså på motorvägen (?). Jag som ändå i år kommer att ha bott exakt lika mycket i Sverige som i hemlandet (Kongo, Brazzaville) är bekant med att se saker på taket, människor som säljer och kanske poliser på vägen, men resten har jag då aldrig bevittnat med mina ögon. Däremot kan jag tänka mig att det även där förekommer på byar och liknande. Tyckte ändå det var rätt häftigt.
Och äntligen anlände vi till Luxor, där har ni den ursprungliga byggmodellen av stället.
Här har ni biljettpriserna för sevärdheten. Vi fick våran av guiden, det ingick i utflykten.
Vår lilla grupp exklusiv jag. Tillsammans med guiden så var vi totalt 6 stycken.
Jag och guiden A. En mycket kunnig, trevlig och rolig prick.
Lilla livsnjutaren ;)
En närmare bild på statyerna.
Guiden måste ha prickat tiden rätt. För så fort jag tagit bilden ovanför på N, så kom det en ström av turister. Innan var det rätt tomt.
Minns inte riktigt allt som guiden delade med sig om symbolerna på väggen här men väldigt intressant var det.
 Minns knappt namnet på statyn här, men bekant för dom flesta utav oss är den nog.
Minns jag rätt så sa A att det här var något man använde sig av när man offrade något.
Alltså det kändes så himla häftigt att få stå där framför denna staty, wow.
Bilden här ska föreställa hur pålarna (?) på bilden ovanför ursprungligen stod.
20 20 LIVET ÄR UNDERBART ... haha dom som vet, dom vet!!
Bland oss som var med på utflykten så bodde alla (förutom vi) i Danmark. Mannen här med sin son klev in på bussen från vårt hotell så förstod redan då att vi bodde på samma. Gissa hur jag log för mig själv när det visade sig att de bodde i rummet bredvid oss haha. Livet är bra intressant! Där var vi alla på samma utflykt, umgicks med varandra och hade en del konversationer på engelska där jag delvis pratade på svenska och han på danska, förutom kvinnan som typ bara pratade engelska. Hon är gift med en dansk, men kunde själv inte språket så bra, men fick där möjligheten att lära sig mer och träna på sin danska. Alltså det är exakt såna här möten jag talade om på inlägget längre ner, som jag vill ha mer utav. Så fantastiskt underbart, jag säger då det livet är underbart och bra tokigt.
Haha här dog både N och jag av garv och kände oss som små idioter. Tydligen är statyn en symbol av lycka, önskar man sig något och gå runt den, så ska tydligen önskningen uppfyllas. Så vi joinade leden och gick runt ett par varver hahaha, jag orkar inte….
I denna flod hade tydligen de högsta prästerna sin skönhetsbad, eller ja nåt i den stilen.
Ännu mera vackra detaljer. Och lidandet som slavarna som byggde dessa tunga byggnader måste ha känt måste varit bortom ord.
På väg ifrån luxorna stannade A och köpte färsk sockerrörsjuice till oss alla.
Åh det tog mig hela vägen tillbaka till min barndom. Men då tog jag av skinnet (?) tuggade köttet och sög i mig all juice. Kände mig så ödmjuk tacksam att han gjorde detta möjligt för mig, efter att jag påpekade hur jag i min barndom njöt av dessa hos mina kusiner.
Därefter anlände vi här. Vi bokstavligen gick mellan en del av dessa kryssningsbåtar innan vi slutligen stannade på en.
Där njöt vi av en rätt god lunchbuffé. Drinkarna ingick inte, N och jag tog varsin sprite och det kostade mig 7 dollar. Det jag verkligen ogillar här är att dom bokstavligen undviker att säga priser på saker och ting, tills man mer eller mindre tvingats till skiten. Usch höll på att få damp på en säljare på vägen hem igår. Vetefan hur många gånger jag vänlig men bestämd sa nej och påtalade det faktum att jag bara en stund tidigare hade köpt exakt samma sak från någon annan. Nej fanskapet förföljer mig ända fram till bussen och fortsätter att prutta ner priset, inte ens när jag satte mig ner i bussen slutade han. Guiden sa ett par ord till honom på deras språk, sen gick han. Just på den biten är många utav dom alldeles för mycket, och det blir lätt sura synliga miner när man står på sig, usch.
Efter maten gick vi upp på däck och njöt av den magnifika utsikten.
Strax innan båten åkte iväg på en sväng. Gick vi och satte oss med dom andra på andra sidan däcket och bara hängde.
När kryssningsbåten körde tillbaka klev vi av och det var dags att kliva in i denna båt för att ta oss till andra sidan....
.... där väntade vår chaufför som körde oss vidare till konungarnas dal, men först gjordes det ett intressant stopp. Det bjöds på te och vi fick en genomgång i hur vaser, skålar och liknande görs för hand från stenar. Och hur man skiljer på en äkta från en falsk.
Vi togs in i deras affär, där det även gjordes ett försök att få oss att köpa något och som vanligt vägrar dom säga priserna. Det hela blir en cirkus från ett väldigt högt pris som dom successivt i ren och skär desperation sänker till ett väldigt lågt pris i takt med att man säger nej samtidigt som man ständigt protesterar över fångenskapet. Haha ett stort jävla skämt är vad försäljning är här!
Tycker personligen att liknande saker som görs för hand, där det förekommer fysiskt tungt arbete i flera timmar ska inte säljas för underpris. Men likt förbannat vill jag absolut inte heller tillåta min plånbok att utnyttjas eller ännu värre att pressas till att köpa något.

Och ÄNTLIGEN anlände vi till vår slutliga destination - konungarnas dal. Reglerna här tyckte jag var lite roliga med tanke på hur fantastisk vackra bilder dom senaste mobilmodeller tar. Själv har jag en modell från 2015 och lär ha skiten tills den självmant lägger av, bara då kommer jag unna mig en ny. Men i alla fall, så är inte kamerorna tillåtna där, förutsatt att man betalar för ett tillstånd. Telefonerna däremot är tillåtna, men man får inte fota med blixt. Lämnade min kamera i bilen och tog med mig mobilen, så alla bilder (och dessa två ovanför) är mobilbilder, från ''min gamla modell'' hehe. Frågade inte efter tillståndspriset så har ingen aning.
Byggmodellen.....
.... byggmodellen underifrån - alltså så förbannat häftigt.
Återigen fick vi varsin biljett, som gällde för 3 stycken gravar. Det fanns många och vissa kostade extra.
Sedan åkte vi en åktur i en sån här till själva gravarna.
Jag är rätt trött nu och orkar ärligt talat inte att gå igenom ordningen i telefonen, alltså vilka gravar som tillhör vem. Här nedanför har ni därför en mix från dom tre olika gravar vi gick in i. Ska upp supertidigt dessutom, det är tydligen imon vi ska till Kairo.
Det var som att resa genom historien. Alltså wow, jag är helt ordlös och det är inte ofta det händer, att jag är ordlös alltså.
 Och så ett sista stopp på vägen hem. Där ser ni lilla N... tror inte ens ungen insåg storheten i utflykten.

Nej alltså jag är mer än nöjd med utflykten. Jag är oändlig tacksam över att ha fått förmånen att bevittna det här med mina ögon. Att stå där mitt emot statyerna, röra skrifterna, samt strosa runt i luxor, det var extraordinär - den känsla alltså, helt jäkla mäktig.

ExklusivaMoi

WOOOW sååå coolt!! Meeen snålis =P... jag skulle ha kostat på mig att få fota med en riktigt kamera, HAHAHHAAA! Är liksom inte samma sak (sen har jag dock inte kostat på mig en mobil med jätte bra kamerautrustning heller *S*) Härligt att få ta del av dina upplevelser iaf<3 Ha en fortsatt TREVLIG VECKA + HELG!!

Svar: Bilderna hade helt klart sett mycket bättre ut, dock så ser man ju ändå haha så ni överlever ;P... Vad kul att höra! Tack fina du, ha det bäst! <3