Dag nr 7 - alltså dagen innan hemresan, var den enda dagen jag inte hade förbokad en utflykt. Tanken var då att vi bara skulle ta det lugnt. Hitta stranden, strosa runt i området och spendera resten av dagen vid poolen. Men när väl dagen var kommen så kände jag att jag inte riktigt ville resa därifrån utan att ha besökt en marknad. Ville verkligen hänga utanför stadens turismkärna och se området genom lokalbefolningens ögon. Ett par ord med vår rumstädare, så blev jag tipsad om den gamla delen av Hurghada vid namn El Dahar och torget där lokalbefolkningen handlar sina råvaror. Där och då ändrades dagens planer, ett besök dit kändes som ett måste.

Direkt efter att ha intagit lunchen, beställde jag taxi från hotellet. På prislistan stod det 14 euro tur och retur men fick betala 200 EGP. En snabb sväng till hotellrummet, sedan ut för att möta vår chaufför som väntade på oss. Bilen liknande inte dom andra taxibilar, faktum är att det var en vanlig privatbil, en fin ljus kia. Efter ett tag var vi framme, chauffören presenterade mig för en man som tog med oss till hans två olika affärer med kryddor och souvenirer. Förklarade att jag gärna kunde tänka mig köpa från honom, men att jag verkligen önskade se marknaden. Han sa: inga problem! Vi gick ut och han presenterade mig för A, en ung man som guidade oss runt. Han var så trevlig och mån att det blev exakt så som jag ville ha det. Vi strosade runt i ca 2 timmar, sen började jag få dåligt samvete för chauffören som väntade på oss där. Men då upprepade A att jag inte alls skulle tänka på det. Mycket riktigt, när vi väl gick tillbaka så satt chauffören där helt bekymmerslös rökades vattenpipa hehe. Här får ni en bildbomb från besöket på gamla stan i Hurghada.

Ååh jag var i himlen! Jag bokstavligen gick runt omänskligt glad och bara log som en liten idi*t haha...
Här blev N rädd. Förklarade då att det visst mer eller mindre brukar se ut sådär innan köttet hamnar i frysdisken på willys.
Alltså jag hade en känsla av att vara hemma. Att strosa runt där kändes som att vara i hemlandet. Folket där var mycket vänliga och jag upplevde dom mycket lugna. En rolig sak är att många bokstavligen bad mig att ta bilder på dom, det tyckte jag var intressant.
Åh tänk att gå runt och köpa sig färska råvaror, det kallar jag för vardagslyx. Vi köpte 1 kg smakfulla jordgubbar för endast 10 EGP.
Därefter gav vi oss vidare. A verkligen tog sig tid att visa mig allting och var mån om att jag blev nöjd med besöket.
Om jag ville kasta mig på dessa sockerrör? Ååh minnen från barndomen :)
A visade oss mot kyrkan och väntade långt utanför. Vägen var avspärrad och vakterna där gick igenom allas väskor, sedan gick vi vidare. Strax innan man svänger till kyrkans entrédörr väntade ännu en säkerhetskontroll. Det fick mig att känna mig ännu tryggare.
Äntligen framme - N utanför den koptiska katedralen St Shenouda.
Interiören :)
Därefter joinade vi A och nu var det dags för en lite shoppingrunda. Jag vet inte riktigt om det berodde på honom(förmodligen) , men jag kände en viss respekt från säljarna. Man liksom lämnades ifred och började någon vara för nära inpå, steg han snabbt in och avstyrde det hela. Kände mig väldigt trygg med honom, rolig och trevlig var han med. Vi hade en del intressanta konversationer.
Skrattade högt när jag såg dessa vita. Kände igen skiten, har faktiskt använt såna när jag var liten, det är typ hårt duschsvamp haha.
Vi hängde en bra stund i denna affär och köpte en färgglad souverir till N därinne för 150 EGP.
N, jag och A.
Hibiskus te som odlas där, påminde mig om vad vi i hemlandet kallar för 'bissap' ... vi dricker dock inte det som te, utan gör juice av det. Tog faktiskt med mig en hel del av det när jag reste dit år 2015. Men vi har mycket socker i och karameller med mintsmak.
Väl tillbaka till affären så köpte jag allt detta för 800 EGP, det är örtte och kryddor. Därefter kördes vi tillbaka till hotellet. ^^

ExklusivaMoi

Älskar sådana marknader!!! DET är marknad ffs... mye mer genuint och på riktigt när det är riktigt hantverk och kultur inblandat<33

Svar: Jag kom faktiskt att tänka på dig när jag strosade runt där. Du skulle ha älskat det <3