En av veckans uppgifter på VM /BL utbildningen var att göra en bordsexponering i sin samarbetsbutik. Det skulle vara en tydlig bärare i exponeringen, som man skulle få av butiken. Förra veckan i skolan, fick vi bland annat öva på bordsexponering, men trots det kände jag mig ändå lite smått nervös inför uppgiften. Det är nu det händer, nu är det på riktigt - det är tankar hjärnan min underhöll mig med. I torsdags, väl på plats på Åhlens fick jag återse den trevliga som gav mig en snabb genomgång av hur de brukar göra och tänka vid en sådan exponering. Då försvann all nervositet och ersattes av en nyfikenhet och en känsla av att ge utmaningen mitt allra bästa.
 
Här har ni slutresultatet på min allra första bordsexponering i butik. Feedbacken jag fick var att: exponeringen var jättebra, men att jag skulle ha mer volym. En tumregel är att man ska tänka volym när det gäller lågpriskedjor, och lite mer sparsam vid högre prisklasser. 
Jag fick ingen tydlig bärare, men fick välja mellan bord från två olika avdelningar och jag valde sport. Så här såg bordet ut innan.
När jag plockat bort allting. Började när kl var cirka 08:30 och satte en deadline att vara klar senast kl 10 när butiken öppnar.
Jag blev färdigt kl 10:04 - även om det egentligen inte räknas som färdigt eftersom prisremsorna ännu inte var på plats. Men eeh för att vara första gången, tycker jag det var riktigt bra gjort. Jag kände mig faktiskt väldigt nöjd och stolt över jobbet jag hade utfört.
Jag tänkte på vädret att det var lite kallare: så mjukisbyxa och en huvtröja, men även T-shirt för den som tycker att det blir för varmt med en huvtröja. Olika träningsverktyg och merförsäljning i form av: förvaringsväska till padelracket, vattenflaska, träningsstrumpor och energidryck. Vid prisskyltningen lyftes den billigaste varan upp, alltså energidrycken och just för att den är mer lockande.
 
Det här är en ritning jag gjorde i SketchUp för två av min förra samarbetssalong olika skyltfönstren. Ägaren har och vill ha många dockor i fönstret. Personligen tycker jag det är alldeles för många, men eftersom man alltid ska utgå från kunden valde jag därför att lyfta upp dockorna i skyltningen, men färre till antal. I korgen och de två stora äggen (som egentligen ska peka framåt) tänkte jag att salongen skulle ha en påskkampanj och lyfta upp några av hårprodukterna (merförsäljning) som säljs där. Gult strimlat papper i korgen, äggen och på golvet - alternativt gul silkespapper för en mer påskkänsla. Eventuellt hänga upp några färgglada ägg.
Jag tyckte inte riktigt att en salong och en butik är samma sak. Så nu är butiken där jag ska ha min praktik, min nya samarbetsbutik. Och det innebär att jag även måste rita av den. Eftersom affären är så stor, har jag valt en avdelning eller ja en del av den haha. Där ser ni hur långt jag kommit med ritningen. Förhoppningvis hinner jag färdigställa den nästa vecka, i alla fall ha inredningen på plats.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress