Utflykten till denna oemotståndlig vackra platsen med kristallklart blå/turkost vatten var höjdpunkten på hela resan.

I måndags förra veckan (som var dag nr 3 på resan) alltså dagen innan hemresan, var det dags för vår förbokade utflykt. Den köptes via tripadvisor för 380 kr för både mig och N och jag la till busshämtning. Dagen innan utflykten ringde bolaget mig och belyste mig om att mitt hotell låg på endast 3-5 min promenadavstånd från deras utgångspunkt. Att det kanske var bäst att avboka hämtningen, men att dom givetvis fortfarande kunde hämta upp oss. Tackade för belysningen och avbokade hämtningen, och tänkte att jag skulle rådfråga med receptionen så vi går mot rätt ritkning. Men på själva dagen när vi satt och intog frukostbuffén så fick vi syn på båten på bilden och visste då att det var den vi skulle med. Bilden togs från hoteletts takterass. Ja vi bestämde oss för att ta oss upp dit......
.....den var ju trots allt anledningen till att jag valde hotellet till att börja med. Det visade sig att dom hade två takterasser och denna låg ovanför restaurangen. Jag står alltså på själva hotellets takterass när jag fotar restauragens takterass. Och synet var ju inte det man förväntade sig, såg riktigt vidrigt ut. Som ni kan se var det ingen där, dessutom höll dom på bygga och dona utanför restauragen, så tänker att det är nog därför - men ändå, usch! Man får ju hoppas att poolen saneras ordentligt innan säsongen sätter igång.
 En glimt av hotellets takterass och dess utsikt.
Mycket riktigt var det exakt samma båt vi åkte med. När vi väl steg ombord upptäckte vi att båten hade en nedre del där man kunde se hela undervattensliv, N satt bänkad där en bra stund och tyckte det var så häftigt - ååh det var en riktigt hisnande upplevelse.
Santa Maria-grottorna - på sommaren är det öppet för snorkling.
Och så var vi äntligen framme på Blå Lagunen på ön Comino som är endast 3,5 kvadratkilometer stor och ligger mellan Malta och Gozo. Även om ön är helt obebodd, kan man där hitta ett enda hotell. Det kändes rätt häftigt att få se så kristallklart blå vatten live.
När vi hade klättrat upp, utsikten däruppe var helt magisk vacker.
Där har ni lilla livsnjutaren ^^
Där fanns en massa ödlor...
Förutom toaletter kunde man också hitta två kioskvagner, en med drinkar och en med gatumat. Gissa vad jag ville testa ur drinkmenyn - Adios Motherfucker haha. Men den fick jag tyvärr inte beställa då den innehåller alkohol och det intar ju inte jag.
Så fick nöja mig med Fruit Pina Colada och den smakade faktiskt rätt bra.
Vi satte oss uppe på en klippa, åt och bara njöt av ön.
För ca 10 extra euro så kunde man hänga med på en utflykt till Gozo som är en annan ö. Tänkte att jag ville ha något att se fram emot när jag återvänder till landet så avböjde tillägget. Däremot hängde vi ändå med till hamnen för att släppa av dom som la till ön. Såg ju väldigt intressant ut, nästan så jag ångrade mig. Men nästa gång ska jag unna mig en heldagsutfykt där och utforska hela ön.
Tillbaka till Blå Lagunen. N tog med sig badkläder men vågade inte bada på grund av att fanns en hel del maneter i vattnet.
Jag satt en stund för mig själv och bara njöt av den hisnande oemotståndlig vackra miljön.
Dessa bilder knäppte N - hon blir bättre och bättre på att fota.
Innan vi slutligen tog båten tillbaka till St Paul's Bay, roade vi oss med att mata fåglar.

Relaterade inlägg till resan: UtresanSt Paul's Bay runt, Huvudstaden VallettaHemresan.