Den andra utflykten i Venedig, bokades hemifrån på tripadvisor och gick på 869 kr för både två. Vad jag förstod så skulle vi på en rundtur i Venedig med matmarknadsbesök och matprovning. Alltså jag vet inte om det beror på att jag sett alldeles för många matvandringsprogram, där gatukök stått i fokus men fan vad jag blev ordentligt besviken på denna utflykt. Efter frukosten på hotellet gav vi oss i jakt på att hitta mötesplatsen Chiesa di San Salvador, som är en kyrka. Dock så uppskattade jag verkligen letandet då det ledde till en ordentligt sightseeing och därmed fick man se så mycket på vägen, med en släng av huvudvärk på köpet.
Använde mig av gps:en som blev lika förvirrad som mig, särskilt när vi anlände på Rialto marknaden, men där fick vi bra vägledning.
Tillslut så hittade vi kyrkan, guiden och hela gänget. Efter att hon pratat en del så fick vi vår första matprovning. Jag var på toa så L valde åt mig, min ''bulle'' innehöll kött och minns jag rätt så tror jag att han tog något med fisk och tyckte inte alls om det. Själv tyckte jag att min smakade rätt bra. Alla fick ta en sån där var, med antingen kött eller fisk (?).
Efter att ha gått ytterligare så anlände vi till min förtjusning tillbaka till Rialto marknaden.
Här fick jag ont i hjärtat mitt haha - de kastar allting som egentligen utgör själva kronätskockan och bara tar ''dess hjärta''.
Att gå runt där och själva doften tog mig hela vägen tillbaka till hemlandet.
Innan vi smakade dessa kakor som egentligen var tredje stoppet så hade vi ett annat där jag åt en liten bläckfisk, det var skitgott. L valde något annat som han inte tyckte var något höjdare, gav honom en bit av bläckfisken och han tyckte med att den var god. Men bilderna därinne blev väldigt suddiga. Kakorna var väldigt söta, den stora gick inte hem hos både men jag gillade den gula.
Efter att ha gått runt ytterligare så blev det dags för vår fjärde och näst sista matprovningsstopp. Här började L och jag diskutera priserna och utvärdera det hela, och besvikelsen var totalt - jag må vara uppkäftig med en ''giftig'' mun men när han dissar, ojoj haha.
 Alla i sällskapet fick välja 2 st av dessa delikatesser ovanför.
 Vi tog dom där med tonfiskröra. Smakade faktiskt rätt bra.

Efter det gick vi till vår sista stopp där alla fick glass. Jag avstod och L fick ta min del. Allt som allt så tycker vi inte alls att utflykten var prisvärd. Den rundturen vi fick, var nästan detsamma som vi gjorde tidigare på vägen dit. Något som vi både reagerade på var att guiden (en ung trevlig kvinna) verkade inte kunna mer än det man förväntas utav någon som bor där. Hon hade väldigt svårt att besvara en del frågor och ba: ''I don't know''. Så vetefan vad det är som kostade 869 kr, för ''maten'' kan det då inte ha varit.

Relaterade inlägg till resan: Långweekend i VenedigMuranoBurano, Torcello.