
Vi skulle leda ett projekt där vi förändrar en valfri yta från en valfri butik utan att tillföra nya kläder.

Jag valde en yta från Kappahl i Tumba centrum och förändrade det till en inspirationshörna.

Vet inte varför hela texten inte syns, som tur är syntes hela när jag höll i presentationen. Men där ser ni min tidslinje.

Här har ni själva ytan som jag utgick ifrån.

Här valde jag att rita från scratch och försökte ha det så likt som möjligt.

Modellerna och klädställningarna hämtade jag från deras warehouse - allt annat ritade jag själv.

Kläderna och glasväggen på plats. Jag har även ändrat färg på golvet och klädställningarna, lagt prisskyltar och tagit bort stödlinjer.


Collage på före och efter bild.

Förtydligar vad som är vad eftersom jag la exakt samma klädsel däruppe men det ska inte vara det haha, och så artikelnummer.

Här presenterar jag mitt arbete och mina tankar och även fick ta del av andras feedback och tankar om mitt arbete. Väldigt lärorikt.

Andra delen av examensarbetet var att skapa en kampanj - jag fick indiska och kudde och filt som huvudbärare.
Tanken var att man skulle utgå från att man satt med i designteamet och gjorde en kampanj till butiken med tillhörande planogram, som sedan butiken och dess VM:are skulle jobba efter. Under den perioden jobbade jag som merchandiser runt om flera butiker i Stockholm och utgick från en planogram och minns att jag ibland tyckte vissa var otydliga, så gjorde ett försök att vara tydlig med namn, mått och artikelnummer. Mitt valda tema för kampanjen var ’’höstmys’’ med syftet att göra reklam för våra nya kuddar och filtar. Målet var att ha en lyckad kampanj där vi skulle skapa ett stort intresse för de nya produkterna.

Här är ytorna vi skulle skapa - en vägg, ett bord, och ett skyltfönster.

Även här ritade jag från scratch, produkterna hämtade jag från warehousen.

Efter hundra år, äntligen nöjd med placeringen.

Färgerna på plats.

Väggen med instruktioner till butikerna.

Bordet - här la jag till lite extra produkter eftersom man alltid ska tänka merförsäljning.


Bordsexponeringen och instruktioner till butikerna - här fick de lite fria händer.

Skyltfönstret - bilden bakom ska föreställa en skräddarsydd kampanjbild med huvudbärarna. Så man fick ha lite fantasi lol.


Här kom jag på att jag hade glömt bort prisskylten - superviktigt enligt vår lärare. Glöm allt annat men INTE den.

Skyltfönstret och instruktioner till butikerna och även lite förslag till butiker med mindre skyltfönster.

Tidsplanet och mer information till butikerna om hur vi (läs: jag) på designteamet har tänkt oss kampanjen.
Den här utbildningen är bland det roligaste jag varit med om. Gillade verkligen min tid i Leksand. Och så kul att utbyta tankar och erfarenhet med andra. En av de sakerna jag gillade under min sista vecka där, var att vi delas i grupper om 2 och så fick vi återskapa varandras kampanjer. Det fanns en tjej där som var supertydlig med sina instruktioner och jag minns att jag när hon gjorde sin presentation tänkte för mig själv: ''någon hade alldeles för mycket fritid''. När vi väl höll på att följa andras instruktioner gick det snabbt hem hos mig att jag inte alls var så tydlig så som jag trodde haha, så det är något jag verkligen tagit med mig.

Kort efter examensarbetet gjorde jag en ballongdekoration, där jag även hade ritat en 3D-design till kunden, och utgick från allt jag lärde mig under utbildningen om projektledning. Jag upplevde att arbetet var strukturerad och det gick snabbare. Resultatet? Det blev den ballongdekorationen jag hitills är mest stolt över. Det blir intressant att se vilka skapelser livet bjuder mig på nu framöver.